Aktuális

Kárpát-medencei kutatás

A 2024. évi diák kérdőív adatfelvétele lezárult, a beérkezett válaszokat köszönjük!

A Fenntarthatósági Témahéten résztvevő pedagógusok témahéttel kapcsolatos tapasztalatainak megismerésére online kérdőíves kutatást végzünk, amely június 9-ig tölthető ki az alábbi linkre kattintva.

Visszajelzésük rendkívül fontos számunkra, hiszen véleményük figyelembe vesszük a jövőévi Fenntarthatósági Témahét szervezésében.

GyűjtsVelem Gyűjtőverseny hatásvizsgálata

A MOL-Új Európa Alapítvány és a Pontvelem Nkft. együttműködésében, a Fenntarthatósági Témahét keretein belül megvalósuló időszaki használt elem és mobiltelefon gyűjtő bajnoksághoz kapcsolódó szemléletformáló kampány hatásvizsgálatára kétlépcsős kérdőíves kutatást végzünk az országos mintába választott általános iskolák felső tagozatos diákjainak körében.

A bemeneti mérésre április 8-19 között, a kimeneti mérésre május végén kerül sor.

Általános információk

A Fenntarthatósági Témahéthez kapcsolódóan, 2020 óta minden évben megrendezésre kerülő Diákok és tanárok a fenntarthatóságról kutatássorozat célja a diákok és pedagógusok fenntarthatóságról és ahhoz kapcsolódó témákról alkotott véleményének megismerése, továbbá a Fenntarthatósági Témahéten részt vett diákok Témahéten szerzett tapasztalatainak felmérése.

1. Diákok a fenntarthatóságról

A kárpát-medencei diák kutatás minden évben okostelefonról és egyéb digitális okoseszközről elérhető kérdőív segítségével zajlik. A kb. 15 perc alatt kitölthető online kérdőívek az évek során alábbi témakörökre fókuszáltak:

  • környezeti attitűdök,
  • környezeti problémák ismerete,
  • környezeti problémák megoldásainak ismerete,
  • fenntarthatóságról alkotott vélemények,
  • környezetbarát cselekedetek,
  • fenntartható divat,
  • biodiverzitás,
  • hulladék,
  • Témahéttel kapcsolatos tapasztalatok, vélemények.

A használt kérdőívek személyazonosításra nem alkalmasak, kizárólag alapvető demográfiai és szocioökonómiai adatok kerültek bekérésre. A kutatássorozat minden évben az ELTE PPK Kari Kutatásetikai Bizottságának engedélyével valósul meg.

2. Tanárok a fenntarthatóságról

A Témahéten részt vevő pedagógusok fenntarthatósággal és Témahéttel kapcsolatos véleményének, visszajelzéseinek megismerésére online kérdőíves kutatást végzünk. A maximum 10 perc alatt kitölthető kérdőív kitöltése önkéntes és anonim.

Együttműködő partnerek

Támogatók

A kutatási program támogatói az Emberi Erőforrások Minisztériuma (jogutódja Belügyminisztérium), a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal, a Kék Bolygó Alapítvány és az Összefogás az Alapjogokért Alapítvány.

Eredmények

Kutatási program 2023

Kutatási program 2022

Nemzetközi Diák Kutatás 2022

Kutatási program 2021

Kutatási program 2020

Publikációk

Magyar nyelven

Mónus, F., Bacskai, K., Varga, A., Berze, I. Z., Néder, K., & Dúll, A.

(2022). Általános-és középiskolás diákok környezettudatosságát meghatározó tényezők a Fenntarthatósági Témahét 2021-es nagymintás vizsgálata alapján. Iskolakultúra, 32(7), 47-68.

https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2022.7.47

Angol nyelven

Berze, I.Z.; Varga, A.; Mónus, F.; Néder, K.; Dúll, A.

Measuring Environmental Worldviews: Investigating the Dimensionality of the New Environmental Paradigm Scale for Children in a Large Central European Sample. Sustainability 2022, 14, 4595.

https://doi.org/10.3390/su14084595

Attila Varga, Iván Zsolt Berze, Ábel Zoltán Szabó, Hanna Emília Kristóf, Katalin Néder, Andrea Dúll

Schooling Could Be Too Much, Family and Friends Could Not - Associations of Pro-Environmental Behaviours and Intentions with Social Factors

European Conference of Educational Research 2022

https://eera-ecer.de/ecer-programmes/conference/27/contribution/53098/

Attila Varga, Katalin Néder Iván Zsolt Berze, Andrea Dúll

Successes and Pitfalls in a National Education for Sustainable Development (ESD) Program – The Case of the Sustainability Thematic Week in Hungary

European Conference of Educational Research 2021

https://eera-ecer.de/ecer-programmes/conference/26/contribution/50110/